Wednesday 9 May 2012

~ WAHAI PENCURI HATI ~


Tok tok tok....wahai hatiku...ok x sekarang???

Haaaa...tu ketukan tanya khabar di hatiku ini

Haip!..sy ok laaa...selepas setahun lebih ia kembali normal...saya redha dengan apa yg berlaku...cuma tolong jgn ganggu sy lg...itu yg buat sy tertekan semula...tp percayalah, hakikatnya luka di hati saya telah sembuh tp parut yg ditinggalkan adalah parut kekal...nak buat macam mana kan...ketentuan Allah... :)

Kepada pencuri hatiku, tolong kembalikan semula...kamu bukan untuk saya dan saya bukan untuk kamu...kita ditakdirkan untuk menjadi teman tapi mesra jeh...itu ketentuanNya... :)


Hati saya kembali senyum selepas membaca ini....


Kita bertanya: Kenapa aku tidak dapat apa yang aku idam-idamkan?

ALLAH menjawab, "Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." (Surah al-Baqarah: 216)
Itu jawapan paling tepat jika berhadapan dengan situasi sebegini. Kita hanya perlu melunaskan kerja kita( meluahkan hasrat hati) dan urusan seterusnya(diterima atau tidak, ada jodoh atau tidak) adalah kerja TUHAN. Kerja TUHAN terlalu indah dan terbaik untuk kita.

Andainya, cinta tak diterima. Hanya dua kesimpulan yang dapat diputuskan.

PERTAMA, Orang yang kita idamkan itu bukan tercipta untuk kita. Bukan ditakdirkan untuk menjadi pasangan kita. Jadi, waraskan diri dan wajarkan situasi. Itu kerja TUHAN dan kita perlu redha dan pasrah. Mungkin dia bukan yang terbaik untuk kita meskipun pada pandangan zahir, dia terlalu indah dan sempurna. ALLAH bersifat al-Alim (Maha Mengetahui / Memiliki Ilmu) dan al-Khabir (Maha Mengetahui Rahsia) sedangkan pengetahuan kita hanya sekelumit cuma,

KEDUA. Hatinya belum terbuka untuk kita. Dan, soal hati adalah dibawah kekuasaan ALLAH. Percayalah, jika dikehendaki oleh ALLAH, hati manusia boleh berubah sekelip mata sahaja. Tiada yang tidak mungkin dengan izin ALLAH dan tiada yang mustahil dengan kehendak ALLAH. Segalanya mungkin dengan kehendak dan keizinan-NYA. Dalam akhabr Metro bertarikh 5 oktober 2010, ada sebuah kisah yang boleh dijadikan sekelumit contoh. Kisah perkahwinan pasangan kekasih yang telah putus cinta sejak 53 tahun yang lalu. Perpisahan selama 53 tahun namun kalau dah jodoh akan bersatu dan berpadu jua. Bersatu di alam perkahwinan dan berpadu sebagai suami dan isteri. Itulah kuasa ALLAH. Ya, kalau dah jodoh tak ke mana.


Thumbs up  to: Shameel Iskandar <------ Klik and usha blog dia yer...

No comments:

Post a Comment