Friday 19 August 2011

~ ALHAMDULILLAH...SYUKUR! ~

Semua orang ada hak untuk meluahkan
Kalau boleh semua pun nak diluahkan
Saya juga begitu...mereka juga begitu

Nak cerita serba-serbi
Nak ungkit cerita bertahun-tahun
Nak ungkit kesilapan diri
Nak ungkit kebenaran diri yang orang lain tak nampak
Nak cuba untuk beritahu semua orang
Apa yang ada dalam hati
Kepuasan hati atau ketidakpuasan hati
Nak buka mata semua orang untuk lihat apa yang diri lakukan
Agar mereka sedar dengan kesusahpayahan diri melakukan
Nak bagitau orang lain tentang apa yang dilakukan selama ini
Apa yang dilakukan tidak mendapat perhatian
Malah tiada penghargaan setimpal yang diberikan
Tiada apa yang dibalas tentang apa yang diri lakukan
Kenapa dia, kenapa bukan saya??
Kenapa saya, kenapa bukan dia??

Huh!!!
Macam-macam
Sangat banyak alasan yang diberi
Sangat banyak
Sangat banyak 'mengeluh'
Sangat banyak 'tapi
Sangat banyak 'kenapa'
Sangat banyak 'apsal'
Sangat banyak!

Saya tak cakap saya sesempurna umat
Saya tak cakap saya sesempurna hambaNya
Saya juga belajar setiap hari untuk jadi sesempurna umat
Saya juga berusaha untuk menjadi sesempurna hambaNya
Saya bukanlah baik sangat
Masih alpa dengan keadaan dunia
Ada kala masih mengeluh dengan ujian Tuhan
Ada kala masih mengeluh dengan dugaan diturunkan
Tapi...

Saya susah untuk mempersoalkan tentang kelebihan orang
Saya susah untuk mempersoalkan kekurangan orang
Saya susah untuk membangga diri
Saya susah untuk menunjuk kelebihan diri
Bukan tak pernah buat...tapi susah untuk buat
Pernah buat tapi susah untuk suarakan
Jarang!

Jadi
Jangan putus untuk bersyukur kepadaNya
Segala-galanya yang datang pada kita
Samada baik mahupun tidak
Semuanya datang dari DIA
Segalanya!

Sabagai renungan bersama...

Rasulullah s.a.w bersabda, maksudnya:
Sekiranya anak Adam memiliki satu lembah daripada harta, nescaya ia mahu yang kedua dan sekiranya ia mempunyai dua lembah nescaya ia mahu yang ketiga. Tidak akan memenuhi perut anak Adam melainkan tanah dan Allah sentiasa menerima taubat orang yang bertaubat.
Mensyukuri Nikmat
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya:Sesungguhnya Allah mengurniakan kepada sesuatu kaum itu nikmat yang kekal berada bersama mereka selagi digunakan untuk menunaikan hajat mereka yang memerlukan . Apabila mereka ini berpaling daripada berbuat sedemikian maka Allah akan pindahkan nikmat tersebut kepada kaum yang lain pula.
Qana'ah
Dari Abu Hurairah r.a katanya:Nabi saw. bersabda yang maksudnya:Lihatlah kepada orang yang lebih rendah daripadamu dan jangan melihat kepada orang yang lebih tinggi. Itulah tembok yang kukuh supaya kamu tidak menghina pemberian Allah kepadamu.
Dari Abdullah bin Amru bin ˜Ash r.a katanya, Rasulullah s.a.w bersabda:Sungguh amat beruntunglah orang yang Islam (berserah diri) dan merasa cukup dengan apa yang direzekikan Allah serta berpada dengan apa yang diberikan-Nya.
Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: Allah memberikan rahmat kepada seseorang yang berusaha mencari harta dengan jalan yang halal dan membelanjakannya dengan cara sederhana dan berhemat serta menabung kelebihannya untuk hari susah dan hajatnya.
Memiliki Kemampuan Bersyukur
Dari Abu Hurairah r.a katanya, Rasulullah SAW bersabda:Apabila kamu melihat seseorang dikurniakan kelebihan dengan harta melimpah-limpah dan dengan kecantikan, maka lihatlah pula kepada orang yang serba kekurangan.

"Rujuklah dan kembalilah kepada DIA...mengadulah dengan DIA..."

No comments:

Post a Comment